lördag 17 september 2011

Från vegan till likdelskock

På radion idag hörde jag ett repotage om en fd vegan som blev årets kock i något sammanhang. Först blir jag alldeles lyrisk. Äntligen har veganmatlagningen nått matmästareliten. Men ack då fel jag hade.

Hon berättar att hon egentligen inte vill laga kött. Tycker egentligen att det är fel. Men ändå berättar hon gladeligen om hur hon styckat kycklingen å lagt likdelarna i rödvinsmarinad.

Varför lagar då Sofia till likdelarna? Jag tror jag vet varför. För att bli accepterad i matvärlden. Det är inte tillräckligtfint att äta grönt. Känner verkligen igen resonemanget då jag har tre personer i min familj som är i restaurangbranschen.

Det är ok att vara vegetarian, men inte vegan, brukar jag gå höra från min familj. Varför kanske ni undrar. Osten. Osten har länge hört till det franska köket. Det är fint. Sojaosten är inte tillräckligt fin i smaken. Bönröra istället för ost. Nej...tänk på pinot blir vinet som vi ska dricka...det passar inte.
Avslutningsvis då kan jag meddela att den nya trenden just nu är korvstoppning. Småborgarna möts i dina lägenheter på Östermalm å gör korv å färs tillsammans. Helt utan att förstå vad det får för konsekvenser för korna å grisarna.

Blir så jävla ledsen...varför kan inte trenden vara att mötas å göra korv utan lidande, mord å tortyr. Varför vill inye Östermalmsborna det?

Inga kommentarer: