söndag 21 augusti 2011

Vad kommer efter döden

Inte för att jag är speciellt fb-ig men tillräckligt vet jag ju att en sida med namnet vi-som-vill-stoppa-upp-märta-mattsson skulle jag kunna vara med i any day.

Guinea pig 18 000 kr - ring Fonus...

... så här mycket gravsten får du hos dom för den summan.

Besökte det det lilla fiket Two Little Birds häromdan. Beläget på mysiga Andra Långgatan i Gbg. Anledningen var att de omges av veganvänligt rykte på här på internet. Och nu, precis här, känns det påbjudet att skriva: men döm om min förvåning när... Men tyvärr blir jag inte förvånad så lätt längre, så det får va med den klyschan. Märta Mattsson har en separatutställning där. Alldeles intill där jag smaskar på min purfärska  kladdkaka och medhavda bambukaffe. Man kan ju tappa aptiten för mindre när hon ställer ut uppstoppade djur: bla ett tudelat marsvin. Detta är inte bara usel konst - Damien Hirst gjorde det för det för länge sen - det är vidrig konst. Och det värst är att hon verkar medveten om det. På hennes hemsida www.martamattsson.com står att läsa:

In a world where not many new and exotic breeds are discovered I use dead creatures in my pieces to evoke wonder. The creatures are transformed and reborn; given a new life as objects of astonishment.


Ingen respekt för de döda och säkerligen en köttis utan respekt för de levande heller. Nazisterna använde också döda individer för diverse ändamål, bla lampskärmar. Objektifiering av den andre kan aldrig sluta lyckligt, varken som levande eller död.

Jag borde ha gått på ett annat café. Borde ha anat köttisar i frysdisken när nån i personalen inte förstod kopplingen mellan ull och veganism. Kanske är de snarare sveriges mest oveganska café. Desäljer döda marsvin med skalbaggar i...



Inga kommentarer: