tisdag 26 april 2011

Grodan Boll

Ner från skogen och alldeles nära dammen. Med joggingturen läger jag en inre karta över landskapet. Det blir mitt. Jag tänker att det är som aboriginernas drömspår fast light...

Men som sagt när jag rundar dammen är där ett jävla liv. Jag ser en del fåglar och tänker att det måste vara dom. Men så börjar jag titta mot ytan och ser hur det rör sig än här och än där. Dammen är full av grodor. Och de är inte buskablyga precis. Plötsligt får jag se en syn jag aldrig sett förut: en boll av grodor, en grodboll. Det brukar ju heta ormgrop när nåt liknande äger rum bland humanoider men... Vet inte hur många de var... 10, 20 eller kanske fler... bollen var kanske 20-30 cm i diameter. Och alla kämpade på mot mitten.

Fina grodorna... Men jag kommer aldrig att kunna se Grodan Boll igen. Fjällen har fallit från mina ögon.

Jag  vågar inte ens tänka på vad "Kalle Stropp" egentligen syftar på...

Inga kommentarer: