torsdag 24 mars 2011

Långvård för de icke-mänskliga djuren existerar inte


Var och besökte doktorn idag…Eli och Fritz var med mig den här gången…Eli har haft problem med sitt öra ett tag och nu när jag torkade rent så kom det blod…så då tänkte jag att det var dags att gå till doktorn. Herr Fritz är 20 år gammal, väldigt gammal för en jordling som honom och han behövdes ses över.

När jag tar upp Fritz på bordet och doktorn börjar kika på honom så säger kvinnan med en gång ”oj, oj, oj, oj vad gammal han är”. Ja, det vet jag väl. Har du aldrig sett en gammal farbror förut? Tänker jag. Jag berättar att hans ögon rinner och att det är irriterat vid nosen. Det blöder när jag rengör honom. Doktorn tittar i munnen. ”Oj, oj, oj vad tandsten han har…det här ser inte bra ut”. Hon börjar klämma på honom. ”Svälld buk…säkert ett tumör…spyr han?” Nej, säger jag…han äter och skiter som han ska…dricker väldigt mycket och bajsar löst i perioder. Han har problem med njurarna också, säger doktorn.

Jag frågar henne hur jag ska vårda honom. Nej, torka du bara ögonen med lite vatten, han ska inte behöva lida med en massa behandlingar. Jag förstår ingenting. Vad menar tanten? Ska jag inte ge min familjemedlem den bästa vården? Varför? Sedan säger hon meningen som ger mig en klump i halsen och tårkanalerna börjar arbeta… ”Det är nog bäst för alla att han får somna in”. Men vad menar hon…en gammal farbror med kramper ska helt plötsligt få somna in. Jag blir alldeles matt. Alldeles förkrossad. Hur kan hon säga så här? Förstår hon inte att Fritz är mitt allt. En person som funnits med i 20 år.

Jag frågar igen. Finns det inget jag kan ge honom? Borsta hans tänder? Ge honom något som tar bort infektionen i munnen eller luftrören? Något för hans mage? Hans njurar…hans, hans, hans… NEJ det är ingen idé, säger hon till svar. Varför då? Jag ber om att få hans journal. Ska kolla upp själv vad för slags vård min kisse ska ha för att få så bra omvårdnad som möjligt.

Hör av dig när du vill att han ska somna in, säger veterinären innan jag går ut genom dörren.

FUCK YOU VERY MUCH

Inga kommentarer: