fredag 11 mars 2011

Fly för livet

Stress…flyktbeteende…att fly...försvinna bort till andra breddgrader...att försöka lösa en situation i stress är helt omöjlig. Stress är samma känsla som vi får när vi måste fly för livet. Tänk att fly för livet…att vara jagad…att någon är på jakt efter dig…den känsla du känner då är samma känsla som du känner när du blir stressad. Om jag skulle räkna alla de situationer under en dag som jag upplever stress så skulle det bli…en, två, tre, fyra…åtta…tjugo…trettiotvå gånger. Trettiotvå gånger om dagen känner jag att jag måste fly för livet.

Idag fick jag reda på att konstnärer helst inte ska vara projektledare. Det är nämligen så att konstnärer ser möjligheter hela tiden. De har ett öppet öga och ser saker utifrån ett metaperspektiv. En konstnär är tio gånger före i tänkandet i en situation än en icke-konstnär är. De är i möjligheternas land långt innan icke-konstnären ens förstått del ett i projektbeskrivningen. Konstnären har en helt annan själslig upplevelse än icke-konstnären.

Det var min terapeut som sa detta till mig idag. Jag har gått in i väggen. Hon förstår varför. Det snurrar i huvudet på mig nu för tiden när jag blir stressad. Det snurrar och snurrar och tillslut måste jag bara sova. Terapeuten sa att nu ska du ta en time-out. Du ska göra ingenting. Du ska andas och vara här och nu…men hur fan gör jag det?

Jag undrar hur många gånger om dagen som grisarna känner stress? Om det är som ett flyktbeteende…så måste de ju känna stress hela sina liv…då de är instängda bakom galler…lever i sin egen skit…ser sin bror föras bort till gaskammaren… Eller en älgfamilj…som är jagad…först mördas pappan…sedan sonen…sedan mamman…dottern får gå fri…men hon har redan sett hela sin familj mördas…springer…flyr för livet…bort…till en plats där hon kan få vara…ensam och andas fritt men inte riktigt fritt då hon vet att när som helst kan någon stå där och rikta vapnet mot henne...och hon flyr igen.

Inga kommentarer: